4.5
(34)

09197799429

تلفن تماس

تهران ، شمال ، یزد

دفاتر فعال

Top
نقطه زن صوتی چیست ؟
Description

توضیحات :

  • نقطه زن های صوتی :

دستگاه های نقطه زن صوتی همون دستگاه هایی هستن که در نظر عام جامعه به عنوان دستگاه گنجیاب شناخته شده هستش . تمامی دستگاه های نقطه زن های صوتی دارای لوپ یا دیسک (شکل بشقاب) هستن ، حالا بستگی به مدل و تکنولوژی دستگاه لوپ ها در اندازه های مختلفی دارند . 

نقطه زن های صوتی بر خلاف اسمشون همشون فقط صوتی نیستن و در دستگاه های به روز دارای نمایشگر هم هستن که در نمایشگر عدد ها تفکیک و فلزات و تنظیمات و … رو می تونید مشاهده کنید ولی همیشه باید در نظر داشته باشید که اگر تفکیک بوق ها رو وارد بشید خیلی قوی تر میتونید اپراتوری این دستگاه ها رو انجام بدید .

همونطور که در بالا اشاره کوچیکی شد نقطه زن های صوتی در دو دسته تقسیم میشن : 

  1. نقطه زن های پالسی یا PI یا پالس ایندکشن ها (تکنولوژی قدیم اولین دستگاه های ساخته شده)
  2. نقطه زن های وی ال اف یا VLF (تکنولوژی به روز به معنی پایین ترین فرکانس Very Low Frequency)

دستگاه هایی که از تکنولوژی پالسی استفاده می کنند معمولا تفکیک فقط بوقی به صورت یک بوق برای فلزات با ارزش و یک بوق برای فلزات بی ارزش دارند خب این دستگاه ها معایب و مزایایی داره که چند نمونه از مهمترین هاش اینه که در نقطه زن های پالسی به علت تفکیک فقط با دو بوق برای افرادی که تازه می خوان با دستگاه کار کنن خیلی سخت هستش به علت اینکه خیلی از اجسام هستن که شما رو به خطا میندازن و این دستگاه ها به عنوان با ارزش شناسایی می کنند مثل : فویل سیگار ، ریشه بعضی درختان ،بعضی استخوان و سفال ها

خب البته ناگفته نباشه که کاوشگران حرفه ای به راحتی می تونن متوجه بشن که خطاهای دستگاه چی هستش و گول نمی خورند . مورد دیگه ای که در نقطه زن های پالسی مورد توجه هستش اینه که معمولا پرتاب فرکانس بیشتری نسبت به وی ال اف ها دارند و در بعضی از دستگاه های پالسی دارای لوپ های یک متر در یک متر برای عمق زنی بیشتر هستن که این رو همینجا بگم کلا از نقطه زن های صوتی بیشتر از 3 متر در خاک ایران نمیشه جواب گرفت . بعضی شرکت ها هستن که دیدم توی کاتالوگشون نوشته شده بیشتر از این متراژ ولی خب اون متراژ در محیط آزمایشگاهی اون شرکت تست شده که نسبت به کار در خاک ایران زمین تا آسمون فرق داره . پس با توجه به این موضوع باید بگم که افرادی که تازه یک دستگاه پالسی رو تهیه می کنند فقط میتونن تا عمق دو متری رو داشته باشن و کار کنن ولی خب اگر اپراتور حرفه ای باشه میتونه تا سه متر رو به راحتی کاوش کنه .

دستگاه های وی ال اف که تکنولوژی به روزی هستش و اکثر شرکت های معروف از این تکنولوژی در دستگاهاشون استفاده می کنن چون مزیت های خیلی زیادی نسبت به دستگاه های پالسی دارن که چند تایی رو خیلی کوتاه توضیح میدم : دستگاه های وی ال اف میتونن هم با بوق هم با عدد مخصوص که توی نمایشگر هاشون نشون میدن تفکیک رو برای ما انجام بدن این مسله خیلی کار رو برای اپراتور دستگاه راحت میکنه که بتونه فلز زیر خاک رو تشخیص بده . در بعضی از دستگاه های وی ال اف توانایی شخیص مینرال یا همون مواد معدنی قرار داده شده که خیلی از اجسامی که قبل گفته شد که باعث خطاهای اپراتوری میشن رو پوشش میده به طوری که اگر به عنوان مثال ریشه درخت و یا استخوان بخواد مارو به خطا بندازه این قسمت میتونه خیلی کمک کنه . در بعضی از دستگاه های وی ال اف قابلیت حذف فلزات نا خواسته وجود داره یا به غلت بعضی ها میگن جاست گلد داره . این به این معناست که شما می تونید در دستگاه هر عددی رو که می خواهید رو فیلتر کنید که دیگه دستگاه برای اون ها واکنشی نشون نده یا حتی میتونید تمام عدد ها رو به غیر از عدد های طلا رو فیلتر کنید که فقط دستگاه روی طلا واکنش نشون بده که البته این کار از لحاظ تجربه اپراتوری باعث کمتر شدن عمق زنی دستگاه میشه . در کل این دستگاه بستگی به قابلیت های دیجیتالی که داره خیلی تنظیمات خوبی رو میشه نسبت به خواسته اپراتور انجام داد . باز هم میگم که این دستگاه ها هم بهترینشون بیشتر از سه متر نمیتونن تو خاک ایران کاوش کنن . البته اینم بگم که تکنولوژی هر روز پیشرفت میکنه پس بهتره بگم تا امروز که این مطلب رو دارم واستون می نویسم هنوز دستگاهی توی این تکنولوژی نیومده که بشه بیشتر از سه متر ازش توی خاک ایران نتیجه گرفت .

  • مزایای استفاده از نقطه زن صوتی
  1. کار در تمامی مناطق با هر شرایط آب و هوایی
  2. کار در چاله و چاه
  3. کار در مساحت های زیاد
  • معایب استفاده از نقطه زن صوتی
  1. عمق کاوش نهایتا 3 متری
  2. تابلو بودن شکل دستگاه به عنوان دستگاه گنجیاب
  3. خطا داشتن در تشخیص جنس در صورت نداشتن آموزش درست
مشاوره رایگان
جهت مشاوره رایگان برای انتخواب دستگاه مناسب نسبت به محیط و مکان شما با ما تماس بگیرید .
تماس با ما
کاتالوگ دستگاه ها
برای مشاهده کاتالوگ دستگاه های فلزیاب ، گنجیاب و طلایاب لطفا بر روی دکمه زیر کلیک کنید .
اینجا کلیک کنید
قبلی
بعدی
Side Menu

اشتراک گذاری

برای ارسال این صفحه به دوستان خود از دکمه های زیر استفاده کنید .

در telegram به اشتراک بگذارید
تلگرام
در whatsapp به اشتراک بگذارید
واتس آپ
در email به اشتراک بگذارید
ایمیل

دسته ها

__________________

شبکه های اجتماعی ما

جستجو در سایت

برچسب ها

Latest blog content

دستگاه های مورد استفاده وزارت میراث

4.7 (125) 09197799429 تلفن تماس تهران ، شمال ، یزد دفاتر فعال عنوان مطلب : دستگاه های مورد استفاده وزارت میراث Top Description توضیحات : دوستان عزیز سلام . خیلی ها توی تماس های تلفنی می پرسند که وزارت با چه دستگاه هایی کار میکنن . به همین دلیل گفتم

ادامه مطلب »

آیا از این مطلب لذت بردید ؟ (ممنون میشم 5 ستاره بدید)

ستاره سمت چپ بیشترین امتیاز | ستاره سمت راست کمترین

میانگین امتیاز 4.5 / 5. مقدار امتیاز 34

لطفا اولین نفری باش که امتیاز میدی

ببخشید که این مطلب مناسب شما نبود

برای بهتر شدن لطفا به ما کمک کنید

لطفا به ما بگید چطور میشه این مطلب رو بهتر کرد

Scroll to Top
به بالای صفحه بردن